Happy Farmer – Parempien valintojen puolesta
LÄHTÖKOHTA
HOK-Elanto on S-ryhmän suurin osuuskauppa ja merkittävä toimija pääkaupunkiseudun päivittäistavarakaupan ja ravintoloiden alalla. Osana ravintolatoiminnan ja Helsingin ydinkeskustan tärkeimmän kauppapaikan kehittämistä, HOK-Elanto suunnitteli uudenlaisen ravintolaperheen avaamista kaikkien tuntemaan Sokos-taloon.
Tavoitteena oli nostaa arvokas, keskeisten kulkuväylien risteyksessä sijaitseva kortteli ruoan uudeksi keskittymäksi. Tähän tarpeeseen vastasi kokonaan uudenlainen ravintolakonsepti, Happy Farmer, urbaani ja inspiroiva ruokakulma, jossa voi asioida aamuvarhaisesta aamuyöhön. Kiinteänä osana ravintolakonseptia luotiin uudet toimintaohjeet alakerran S-marketin ja Happy Farmerin yhteispelille, jonka avulla vähennetään ruokakaupasta syntyvää hävikkiä.
HOK-Elanto tarvitsi Happy Farmerin lanseeraukseen markkinointiviestinnän konseptin ja suunnitelman jalkautuksesta. Kumppaniksi valikoitui Republic, jolla oli kokemusta kuluttajatuotteiden ja -palveluiden tuomisesta markkinaan myös ravintola-alalla. Republic lähti työstämään sopivaa ratkaisua tiiviisti yhteistyössä asiakkaan oman tiimin kanssa.
TOTEUTUS
Tiukan lanseerausaikataulun edellyttämänä Republic ja HOK-Elanto järjestivät yhdessä kahden päivän suunnittelusprintin, jossa synnytettiin markkinointiviestinnän suuret linjat. Keskeistä työn onnistumisessa oli paitsi toimistokumppanin kyky fasilitoida suunnittelua myös asiakkaan hyvin valmisteltu toimeksianto ja näkemyksellinen työpanos varsinaisessa suunnittelutyössä. Yhdessä tekemällä työ valmistui merkittävästi nopeammassa aikataulussa, kun palautetta voitiin antaa välittömästi keskustellen ja mukauttaa suunnitelmaa ketterästi haluttuun suuntaan. Informaation jakamisen kannalta avainasemassa oli projektin avainhenkilöiden ja päätöksentekijöiden osallistaminen työhön.
Yhteistyön tuloksena luotiin Happy Farmerin bränditarina sekä Hyvät ja huonot valinnat -konsepti, joka kiteyttää brändin arvot ja liiketoimintalogiikan puhuttelevaksi markkinointiviestinnän kokonaisuudeksi. Lyhyen ja pitkän aikavälin jalkautuksiin taipuvan konseptin pohjalta rakennettiin konkreettinen toimenpidesuunnitelma ja markkinointiviestinnän aineistot lanseerauksen eri vaiheisiin. Monikanavainen kampanja toteutettiin yhdessä mediatoimiston kanssa, ja se sisälsi viestinnän ja perinteisen mediamainonnan lisäksi some-, vaikuttaja- ja myymälämarkkinointia sekä tuotekokeiluja kannustavan bränditempauksen.
TAVOITE
Liiketoimintalähtöisen suunnittelun tuloksena syntyi oivaltava ja puhutteleva konsepti, joka alleviivasi Happy Farmerin arvolupausta ja palvelumallia. Elokuussa 2020 käynnistyneen Happy Farmer -lanseerauskampanjan tavoitteena oli kasvattaa uuden ravintolaperheen tunnettuutta ja samalla vahvistaa HOK-Elannon asemaa toimialaa eteenpäin vievänä asiantuntijana, joka innovoimalla haastaa alan toimijat luomaan entistä parempia ratkaisuja ravintola- ja ruokailukulttuurin kehittämiseksi.