Maailman suurin futisturnaus nollasi koronan
LÄHTÖKOHTA
Asemansa Euroopan kolmanneksi suurimpana jalkapallon junioriturnauksena vakiinnuttanut Helsinki Cup oli 45-vuotisjuhlavuonnaan uuden haasteen edessä: miten varmistaa turnauksen turvallinen läpivienti koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa ja saada osallistumista harkitsevat seurat vakuuttuneiksi mukaan ilmoittautumisesta? Pitkälle kevääseen oli epäselvää, saako turnausta ylipäänsä järjestää vuonna 2020, mutta toukokuun lopussa saatiin kauan odotettu tieto – Helsingin kaupunki puoltaa Helsinki Cupin järjestämistä! Puolto sinetöi päätöksen järjestää turnaus 6.-11.7. poikkeusjärjestelyin ja tavanomaisesta poiketen vain kotimaisin joukkuein. Avajaisten ja perinteisen turnausdiscon järjestämisestä tosin luovuttiin.
TOTEUTUS
Turnausta edeltävässä viestinnässä painopiste oli siinä, että tapahtuma saadaan läpiviedyksi osallistujien turvallisuuden ehdoilla. Republic laati hätiköimättömyyteen ja faktapohjaisuuteen tukeutuvan viestintästrategian: Helsinki Cup ei ulkoisessa viestinnässään spekuloisi turnauksen kohtalosta, vaan odottaisi terveysviranomaisten ja Helsingin kaupungin kannanottoa ennen päätösten tekemistä.
Turnausorganisaatio laati poikkeusajan turvallisuusprotokollan, jossa toimintaohjeet osallistujille eriteltiin yksityiskohtaisesti. Se julkaistiin kaikissa Helsinki Cupin omissa kanavissa ja siitä julkaistiin tiedote, joka sai laajaa näkyvyyttä Helsingin Sanomissa ja Iltalehdessä. Lisäksi järjestettiin mahdollisuus katsoa turnausotteluita striimattuna omalta päätteeltä. Toimistomme saattoi Helsinki Cupin yhteen Nolla Antimicrobial Oy:n kanssa, ja yhteistyön tuloksena jokaisella turnauspaikalla oli käytössä desinfiointivaahtoa riittämiin.
APPLIKAATIO
Turnauksen aikaista viestintää edesauttoi myös täysin uudistunut Helsinki Cup -applikaatio, joka muotoiltiin tiiviisti yhteistyössä turnausorganisaation ja palveluntarjoaja Choicelyn kanssa. Applikaation kehitystyössä hyödynnettiin mm. palveluntarjoajan analytiikkaa sekä edellisvuosien kävijäpalautetta. Suunnittelu käynnistyi workshopeilla, jotka Republic fasilitoi.
Mm. tulospalvelu, kumppaniedut, turnauksen huippuhetket sekä ajankohtaiset uutiset pitivät jalkapallokansan turnausfiiliksen huipussaan poikkeusvuodesta huolimatta. Applikaation ilmeestä ja kehityksestä vastasi Republic.
TULOKSET JA TAVOITTEET
Strategisen viestinnän tavoittavuus ja selkeys vakuutti suomalaisjoukkueet siitä, että osallistuminen vuoden 2020 Helsinki Cupiin on riskitöntä. Lopullinen joukkue- (1 113) ja pelaajamäärä (16 000) tekevät Helsinki Cupista vuoden 2020 suurimman jalkapalloturnauksen koko maailmassa ja vuoden suurimman tapahtuman Suomessa. Poikkeustilanteesta huolimatta Helsinki Cup houkutteli ennätysmäärän tyttöjoukkueita (200). Mikä tärkeämpää, koronatartuntojen määrä pysyi nollassa kiitos aktiivisen ennakkoviestinnän ja kenttähenkilökunnan valppauden. Peräti 96 % turnauskyselyn vastaajista koki saaneensa ennen tapahtumaa riittävästi tietoa covid-epidemiasta johtuvista turvallisuustoimenpiteistä ja 95 % vastaajista oli tyytyväisiä tapahtumaan.
Lasten ja nuorten hartaasti odottama urheilukesän kohokohta onnistuttiin järjestämään ilman ainuttakaan koronatartuntaa aikana, jolloin lähes kaikki muu kesätekeminen oli peruttu.