Kipinästä Liekkeihin – lokaali kampanja, joka innostaa kriisin keskellä
LÄHTÖKOHTA
Stadium toimii Suomessa peräti 30 myymälän voimin ja ketjun asiakaskunta koostuu aktiivisista liikunnan ja urheilun harrastajista sekä yksilöllisestä urheilumuodista kiinnostuneista henkilöistä. Lisäksi Stadium tekee yhteistyötä Team Sales -konseptin kautta satojen suomalaisten urheiluseurojen kanssa. Stadiumin markkinointia toteutetaan pitkälti konsernitasolla, ruotsalaisen johdon ja markkinointitiimin mukaisesti. Vaikka Stadium on liki jokaiselle suomalaiselle tuttu, se kaipasi markkinointiviestintäänsä väylää, joka puhuttelisi vielä paremmin paikallista urheilukansaa.
TOTEUTUS
Republic esitteli Stadiumille konseptin, joka tulisi nostamaan ketjun asemaa paikallisena toimijana. Konseptista oli tarkoitus luoda vain Suomessa toteutettava kampanja, jonka jalkautuksessa tärkeässä roolissa olisivat Stadiumin omat myyjät ja myymälät. Konseptin pohjana oli ajatus kaikkein aikojen mahtavimmasta futiskesästä 2020. Suomen oli määrä pelata ensimmäisen kerran EM-kisoissa, jonka myötä jalkapallo tulisi nousemaan jokaisen huulille. Kampanjalla halusimme kannustaa koko suomalaisen jalkapallokansan mukaan jakamaan jalkapallon ilosanomaa.
Keväällä 2020 puhjennut COVID-19-pandemia kuitenkin käänsi odotetun jalkapallokesän suunnan merkittävästi. EM-kisojen siirtymisen ja urheilutoimintaan vaikuttaneiden rajoitusten myötä päätimme yhteistoimin nostaa nuoret ja lapset sekä seurat entistä merkittävämpään rooliin kampanjassa. He tulisivat olemaan niitä, jotka luovat toivoa ja intoa jalkapallofanien sydämiin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Kipinästä Liekkeihin -kampanja nostaisi perheet, seurat ja kaikki jalkapallon parissa toimivat sankareiksi.
TAVOITTEET
Kampanjan tavoitteena on näkyä omalla tunnistettavalla ilmeellä ja erottua selkeästi Stadiumin muusta taktisesta mainonnasta. Kampanjan kautta halutaan lisätä myyjien vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa ja innostaa sekä aktivoida jalkapallon harrastajia kautta maan. Ennen kaikkea – Kipinöistä Liekkeihin -kampanja haluaa tehdä pienistä jalkapallotarinoista suuria ja nostaa paikalliset futisharrastajat ja -fanit jalustalle. Tekemällä tämän, kampanja tukee Stadiumin strategista työtä ja tekee sen arvot tunnetummaksi myös suomalaiselle yleisölle. Kampanja alkoi kesäkuussa 2020, jolloin seurojen ja joukkueiden yhteiset harjoitukset käynnistyvät niin, että ne noudattavat terveysviranomaisten suosituksia. Kipinästä Liekkeihin -konseptia tullaan kehittämään jatkuvasti ja se laajenee myös muihin palloilulajeihin kampanjakohtaisesti.