Your first true friend in Europe
LÄHTÖKOHTA
Suomen Verohallinto halusi profiloitua kansainvälisesti helposti lähestyttävänä toimijana ja tuoda erityisesti aasialaista liiketoimintaa Suomeen. Monet aasialaiset yritykset hakevat nyt kasvua länsimaista, mutta kielitaidon ja paikallisten verkostojen puute vaikeuttaa usein etenemistä. Verohallinto näki tässä tilaisuuden ja halusi ottaa itselleen roolin kansainvälisen yritystoiminnan perustamisen helpottajana, joka tuo Suomeen ulkomaista liiketoimintaa auttamalla paikallisissa veroasioissa ja sitä kautta kasvattaa Suomeen tulevia verotuloja.
TOTEUTUS
Republic loi Verohallinnolle ennennäkemättömän First true friend in Europe -markkinointikonseptin, joka nojaa suomalaisten kansainvälisestikin tunnistettuun rehellisyyteen ja suoraselkäisyyteen. Kampanjassa nostettiin innovatiivisesti esille suomalaisen yhteiskunnan toimivuus ja se, että täällä asiat tehdään niin kuin on luvattu ja säännöt ovat pitäviä sekä selkeitä. Kyseessä on kampanja, jollaista minkään muun maan veroviranomainen ei ollut aiemmin tehnyt.
Ystävyyteen nojaavan kampanjan tarkoitus oli profiloida Verohallinto ensimmäisenä aitona ja luotettavana ystävänä Euroopassa. Konsepti lanseerattiin Shanghaissa järjestetyssä SLUSH-tapahtumassa menestyksekkäästi. Ihastusta herätti myös Republicin Verohallinnolle ideoima nimigeneraattori, jolla kiinalaiset messukävijät saivat luotua itselleen suomalaisen nimen. Kiinalaiset ovat tunnetusti jo vuosikymmenten ajan länsimaisten tahojen kanssa liiketoimintaa helpottaakseen omaksuneet englanninkielisiä kutsumanimiä ja Republicin nimigeneraattori antoi nyt mahdollisuuden saada suomalainen kutsumanimi jään murtamiseksi.
TULOKSET
Verohallinnon uusi avaus herätti kansainvälisen mielenkiinnon lisäksi laajasti kiinnostusta myös kotimaassa. Suomalaisista talousmedioista aiheesta uutisoivat niin Kauppalehti, Markkinointi & Mainonta kuin Taloussanomatkin. Shanghain Slushissa tehty lanseeraus oli menestys ja messujen yksi iso puheenaihe. Sadat ihmiset ottivat itselleen jo suomalaisen nimen. Myös eurooppalaiset verottajat ovat olleet todella innoissaan tästä innovatiivisesta avauksesta.