Happy Farmer – Banana currency: Republicin tuottama kampanja mukaan Vuoden Huiput 2020 -kisaan

Ilmoittaudumme HOK-Elannolle tuotetulla Banana Currency -kampanjalla Vuoden Huiput 2020 -kilpailuun. Finaaliehdokkuudet julkaistaan helmikuussa ja toivottavasti pääsemme mukaan huhtikuussa pidettävään gaala-iltaan!

Alkusyksystä 2020 HOK-Elanto toi Helsingin Sokos-taloon täysin uudenlaisen ravintolakokonaisuuden, jonka teemana on vastuullinen ruokailu. Tavoitteena oli nostaa yksi Suomen parhaista kortteleista ruoan uudeksi keskittymäksi. Ravintolakonseptia lanseeratessa kysymys kuului; kuinka saada asiakkaat löytämään uusi ravintola ja samalla ymmärtämään Happy Farmerin vastuullisuuden filosofia?

Lähdimme kampanjoimaan vaikuttavan tempauksen siivittämänä, tuoden tunnettuutta hävikkituotteiden uudelleenkäyttömahdollisuuksiin. Syntyi tarina mustuneesta banaanista ja Happy Farmerista. Tiesitkö, että joka kymmenes hedelmä tai vihannes päätyy roskiin? Mitä jos roskaksi koettu musta banaani olisikin arvokas? Tällä näkökulmalla Happy Farmer päätti ryhtyä käsittelemään ylikypsiä banaaneja kuin käypää valuuttaa. Idea oli simppeli; virallisen “Hävikkiviikon” ajan kehotamme kuluttajia tuomaan Sokoksen S-marketista mustuneen banaanin Happy Farmer ravintolaan – näyttämällä sitä kassalla, saat lahjaksi Happy Farmerin hävikkibanaaneista valmistettua banaanileipää ja reseptin, jolla voit niitä myös itse valmistaa.

Teimme tempauksen ajaksi S-marketin HeVi-osastolle banaanitiskin viereen ylikypsien banaanien laatikon, josta banaanin sai hakea. Ravintolan henkilökunta toimi myös “feissarina” laatikon läheisyydessä. Pidimme huolta tuoteturvallisuudesta merkiten mustat banaanit Happy Farmer -logotarroilla.Kampanjaan kuului myös voimakkaasti viestintä sekä vaikuttajayhteistyö. Avasimme keskustelun hävikkiruoasta virallista Hävikkiviikkoa edeltävänä viikonloppuna huomion maksimoimiseksi. Hävikkiviikon aikana keskustelua jatkettiin sosiaalisessa mediassa teemoitetuilla postauksilla ja nostettiin esiin tempauksen parhaita paloja. Kaupallisessa yhteistyössä toimivat vaikuttajat haastetiin mukaan levittämään tietoisuutta. Lisäksi tempauksesta tiedotettiin kootusti paikallis-, viihde- ja uutismedialle.

 

LUE MYÖS: Case Happy Farmer